Yas tutmak Sual: Dinimize göre yas tutmanin ölçüsü nedir? CEVAP Ölü için sessiz aglamak caizdir. Zira (Müminin ölümüne gökler aglar) buyuruldu. (serh-us-sudûr)
Ölü için yüksek sesle aglamak, matem tutmak, siyah elbise giymek, siyah perdeler ve rozetler, isaretler asmak, matem isaretleri, resmini tasimak caiz degildir. (S.Ebediyye)
Cenazeye ve cenaze çikan yere siyah örtmek ve siyah giyinmek caiz degildir. (Hazânet-ür-rivâyât)
Ebu Seleme’nin kizi Hazret-i Zeynep anlatir: Resulullahin zevcesi Ümmü Habibe validemizin babasi ölünce baIsagligi dilemek için yanina gittigim zaman dedi ki: “Resulullahin, (Allah’a ve ahiret gününe inanan bir kadinin, ölen yakini için üç günden fazla yas tutmasi helal degildir) dedigini duydum.” Cahi kizi Zeynebin kardegi sehid olunca, o da ayni seyleri söyledi. (Buhari)
Dinimiz, nimetlere sükretmeyi, musibetlere de saBir ve susmayi emrediyor. Çocuk olunca, akika kesmeyi bildiriyor. Ölünce, hayvan kesmeyi veya bAska bir sey yapmayi emretmiyor. basgrip çagirmayi, yas tutmayi yasak ediyor. (Es-Siret-ü?-Samiyye)
Dinimize göre, hem sevinç, hem de üzüntü bulunan bir günün yil dönümlerinde, üzülmeyip, sevinmek, o gündeki sevinçli seyleri hatirlayip, üzüntülü seyleri düsünmemek gerekir. Çünkü Islamiyet’te yas tutmak yoktur. Bütün hadis kitaplari, Peygamber efRBIYEzin ölü için yüksek sesle aglamanin ölüye sikinti verecegini buyurdusunu bildirmektedir. Bu hadis-i seriflerden bazilari söyledir: (Ölüyü överek aglamak cahiliyet âdetidir.) [Buhari]
(Ölü, yakinlarinin kendisine basirarak aglamasindan azap [sikinti] duyar.) [Buhari]
(Yas tutan, ölmeden tevbe etmezse, kiyamette siddetli azap görür.) [Müslim]
(Ölü için yas tutmak insani küfre sürükler.) [Müslim]
(Ölü için aglayana da, onu dinleyene de lanet olsun.) [Ebu Davud]
(Üzülünce, elbisesini yirtan ve basgrip çagiran bizden degildir.) [Buhari]
(Çislik atarak ölü için aglayan kadina, Allah’in, meleklerin ve bütün insanlarin laneti olsun.) [Taberani]
(Nimete kavusunca [davul] zurna çalmak, musibet aninda basgrip çagirmak caiz olmaz.) (Bezzar)
(Rahmet melekleri ölünün arkasindan feryat edip aglayanlara dua etmez.) [?.Ahmed]
(Felakete uirayinca, saçlarini yolan, elbisesini yirtan yüksek sesle basgrip aglayan bizden degildir.) [Nesai]
Matem yapmak, basgrip çagirmak, ilk olarak Muhtar Sekafi tarafindan ortaya çikarildi. Bu bid'at, zamanla bir ibadetmis gibi yayildi. Halbuki Muhtar Sekafi, bunu Kufe halkini aldatip, onlari Emevilerle harbe sürüklemek, böylece hükümeti ele geçirmek için bir hile olarak yapmisti.
Peygamberlerden Hazret-i Zekeriyya ile Hazret-i Yahya’yi keserek sehid etmislerdi. ilk islam sehidi Hazret-i Yaser ve hanimi Sümeyye hatun idi. Resulullah efRBIYEzin sevgili amcasi Hazret-i Hamza da feci sekilde sehid olMustu. Peygamber efRBIYEz, sehid olan peygamberlerin, Hazret-i Yaser ile haniminin ve Hazret-i Hamza’nin sehid edildigi günün yildönümlerinde matem tutmadi. Matem tutmayi yasakladi.
Matem yasak olmasaydi, herkesten önce, Yahudi kadinin Hayber’de verdigi zehirli yemegin yillar sonra etkisini göstererek sehid olan Peygamber efRBIYEzin ölümü için matem tutulurdu. Hazret-i Hamza gibi; Hazret-i Ömer, Hazret-i Osman, Hazret-i Ali de sehid olMus, Hazret-i Hasan da zehir verilerek sehid edilmisti.
Milyonlarca Müslümanin mezhep imami olan imam a’zam hazretleri de sehid edildi. Resulullah efRBIYEzin emrine uyularak bu büyük zatlar için de yas tutulmadi. Yas tutmamak o büyük zatlari sevmemek anlamina gelmez. Babasi gibi Hazret-i Hüseyin gibi yüce bir imamin sehid edilmesi de, bütün Müslümanlar için büyük üzüntüdür. Ama yas tutmak, ölüm yildönümlerinde dövünmek asla caiz degildir.
|